Co je to copywriting a jak dlouho už tu s námi vlastně je? Kdo je copywriter a kdo „jen“ spisovatel či redaktor? Proč si nás lidi pletou s příšerami a s právníky? A co je to normostrana? Pojďte si přečíst o copywritingu vše, co vás zajímá!

Má ideální představa kanceláře a života vůbec

O copywritingu a o všem kolem něj

Copywriting je jedna z nejkrásnějších kariér pro introverta i extroverta. Pro každého, kdo prahne po vědění. Kdo miluje slova a hloubku lidské duše. Copywriter potřebuje znát od všeho trochu a být ochotný do všeho proniknout „tak trochu“ víc. Přestože může někomu copywriting připadat jako nic moc kariéra (fuj, reklama), ve skutečnosti jde o zábavnou a často i náročnou činnost, která vyžaduje nejen kreativitu, ale i slušnou dávku analytického myšlení a chuti tvrdě makat po všech stránkách. Ale to už k chvále krás tohoto povolání stačí. Raději vám konečně prozradím,

co to ten copywriting vůbec je?

Jednoduchá odpověď:

Copywriting je psaní textů, které prodávají.

Pojďme se však na něj podívat trochu podrobněji.

Co to slovo „copywriting“ vlastně znamená?

Copy můžeme přeložit v tomto spojení jako reklamní sdělení a writing je pak anglické slovo pro psaní. Když si to dáme dohromady, vychází nám z toho „psaní reklamních sdělení“.

V češtině se můžeme setkat s pozicí copywritera také pod slovem textař, jedná se však spíše o výjimku.

Copywriting je jednou z nejkrásnějších odnoží marketingu.

Copywriter píše scénář k televizní reklamě i k té v rádiu.

Text billboardu u silnice i text v letáku vašeho oblíbeného obchodu… to všechno a ještě víc má v ideálním případě na svědomí právě copywriter. A pokud ne, tak to většinou na první pohled poznáte.

Lidé čas od času zaměňují copywritera za spisovatele nebo redaktora, ale to je trochu omyl. Přestože copywriter může být také spisovatelem a naopak, každá z těchto profesí vyžaduje při tvorbě textu jiný postup i přístup.

Copywriter potřebuje znalosti marketingu i psychologie.

Web copywriter musí navíc vědět, co je to analýza klíčových slov a jak ji vytvořit.

Umí pracovat s personou a ví něco o SEO i linkbuildingu.

Zkrátka a dobře, copywriter umí napsat text, který prodá.

Nehledě na to, o jak „nudný“ produkt se jedná, protože copywriter nic jako nudný produkt ani nezná.

Copyright, …wraith, …write? Prostě textař!

Wraith
Kariéra wrigha by mohla být také zábavná…

Copywriter není zrovna pěkné a už vůbec české slovo. Není tak divu, že ho lidé často zaměňují s kdečím.

Pokud jste začínající copík, možná už si vás někdo spletl s autorským zákonem (copyright), nebo dokonce s píšící příšerkou (copywright).

Pokud se příště splete maminka či potenciální zákazník, žádný strach. Stane se vám to ještě tisíckrát.

Co je to vůbec ta normostrana?

Většina živnostníků a firem má cenu celkem jasnou. Buď zaplatíte za produkt nebo za hodinu práce. Copywriteři však svou práci často naceňují podle normostran (výjimkou jsou například slogany, které mohou mít dvě tři slova, za kterými se však skrývají desítky hodin práce).

Ruce s ručně popsanými stránkami
Tohle je asi celkem dost normostran. Autor:
Todoran Bogdan

Co to ale ta normostrana vlastně je?
Normostrana (NS) je 1800 znaků textu včetně mezer.

Jak dlouho trvá takovou normostranu napsat? Na tuto otázku už je odpověď složitější.

Vlastně by se dala shrnout slovy to záleží.

  • Na tom, o jakou firmu se jedná.
  • Na tom, co je účel textu.
  • Jak dobře zná copywriter téma, kterému se věnujete.
  • Jedná se o článek v rámci externí propagace, nebo je přímo na váš blog?
  • Jaké zkušenosti váš copywriter se svou prací má?

Tvorba sloganů i těm nejzkušenějším a nejšikovnějším copywriterům může zabrat třeba sto hodin práce, která zahrnuje podrobné seznámení se s vaší firmou, brainstorming, zavrhování starých nápadů a tvorba nových… a přitom se nakonec jedná třeba o pouhých 25 znaků.

Právě proto copywriteři klientům nabízejí cenu na základě individuálních konzultací. Stejně jako já. Přestože na mém webu najdete ceník, jedná se spíš o orientační bod, který vám dá alespoň nějakou představu, v jakých částkách se budeme pohybovat.

Jak vidíte, odpověď na otázku, co je normostrana, je opravdu jednoduchá. Na otázku, jaká je přiměřená cena za NS, už odpověď vlastně ani neexistuje.

Krátká historie copywritingu

Historie copywritingu ve skutečnosti zrovna krátká není. Vlastně bychom mohli klidně předpokládat, že se reklamní sdělení „psala“ už v podobě pravěkých jeskynních maleb.

Možná trochu přeháním.

Pokud bychom se však vraceli časem po stopách prvních copy, poznali bychom starověkou Mezopotámii i Babylon. Samozřejmě ani Čína nezůstávala v šíření reklamních sdělení pozadu. Můžeme tak vlastně říct, že

copywriting vznikl společně s prvními komplexními společnostmi

a s jejich potřebou šířit informace – i ty obchodní.

Už na památkách z antického Říma najdeme nápisy „volte toho a toho, kupujte to a to“, které se za copywriting dají považovat bez nejmenších pochybností. V roce 136 před naším letopočtem v Římě dokonce začaly pod názvem Acta Diurna neboli denní události vycházet první noviny a obchodníci si rozhodně nenechali ujít možnost v nich své služby propagovat.

(Kromě Acta Diurna v antickém Římě vycházel také zpravodaj Acta Senatus, který se věnoval událostem v Římském senátu. Skvělé pro politickou propagandu, pardon, reklamu, zvlášť od roku 59 př. n. l. kdy i k těmto novinám Julius Caesar umožnil přístup široké veřejnosti.)

Dokonce ani technika copywritingu se za ta léta příliš nezměnila.

Ze starověkého Egypta se dochovala například reklama na make-up ve znění „přibližte se božství“ nebo „buďte krásná jako faraon“.

Prapůvod moderního copywritingu

Pojďme se však ze starověké historie pomalu přesunout blíže k dnešním dobám.

Nejprve rychle nahlédneme do roku 1477.

První tištěná reklama vznikla překvapivě až pár desítek let po vzniku knihtisku. Avšak nikoho už nejspíš nepřekvapí, že se jednalo o reklamu na knihu s modlitbami.

První tištěná reklama – copywriting z roku 1477
První tištěná reklama z knižního manuálu pro kněze s názvem Sarum Ordinal.

Teď už to vezmeme trochu hopem, abych vás tou historií neunudila.

První copywriter na volné noze: John Emory Powers (1837–1919), pracoval pro Lord & Taylor and Wanamaker’s. Jedná se o otce moderního copywritingu, jehož kontroverzní reklama vyprodala sklad zaměstnavatele v řádu hodin po jejím zveřejnění. Jako trik používal upřímnost, která se v těch časech moc neviděla.

Historie copywritingu v lechtivém odvětví: Celkem zajímavým náhledem do historie je marketing vibrátorů na začátku 20. století. O tom si můžete více přečíst v mém článku o prvních vibrátorech.

Seriál o starých dobrých časech reklamy: Mad Men (ostudné přiznání, sama jsem ho zatím neviděla).