V hudbě evergreen značí nestárnoucí hit. Se stejným pojmem se setkáme i v copywritingu a význam má v podstatě stejný. Evergreen content je obsah oblíbený nejen vyhledávači, ale v ideálním případě si ho zamiluje i vaše cílová skupina. Jak se evergreen v oblasti obsahu tvoří? A stojí to vůbec za to?
Co je evergreen content?

Evergreen content je obsah, který bude čtenáře zajímat za 50 let stejně jako dnes.
Tento nadčasový obsah je důležitou součástí obsahového marketingu a zajišťuje stabilní návštěvnost a pozornost jak od čtenářů, tak od vyhledávačů.
Evergreen content láká lidi k tomu, aby na něj sami od sebe odkazovali.
A víte co? Mám pro vás skvělou zprávu.
Pokud se totiž podíváme na základní definici nadčasového obsahu, pravděpodobně na svém webu už alespoň jeden nebo dva kousky máte.
Evergreen obsah se totiž může týkat čehokoliv, co je pro lidi zajímavé dnes a bude i za deset let. Jedná se tak o témata typu:
- Jak získat perfektní postavu.
- Jak se stát kreativnějším, produktivnějším a úžasnějším.
- Skvělým příkladem evergreenu jsou recepty. První kuchařka na našem území vyšla v roce 1535 a dnes jsou kuchařek plná knihkupectví – a dokud nebudeme mít replikátor, asi to tak zůstane i potom, co osídlíme Mars.
- Nejlepší zdroje vědomostí (ideálně knihy, osobnosti…) z vašeho oboru.
- No, a tak dále…
Abyste si udělali lepší představu o tom, co se je evergreen a co naopak nemá na nadčasovost šanci, podíváme se ještě na nevhodná témata.
Evergreenový obsah neuděláte z:
- Volebních výsledků a diskuzí.
- Ze skandálů oblíbených celebrit.
- Z události, která právě otřásá světem.
- Módní trendy současnosti také nebudou to pravé ořechové.
- Stejně jako srovnání současných telefonů / tabletů / počítačů.
Pokud už nadčasový obsah tvoříte, dneska vám prozradím, jak vylepšit jeho kvalitu i dohledatelnost na internetu.
Proč by měl evergreen content zajímat copywritera, linkbuildera i jejich klienty?
Pokud píšete o aktuálních tématech a snažíte se jet na vlně doby, bude síla vašeho webu (a s ním i odkazového profilu) záležet na externích vlivech.
Jeden den se řeší skandál roku. Napíšete o něm jako první.
Čtenáři se nahrnou, až vám z toho spadne server.
To je super. Problém je, že po podobném obsahu druhý den neštěkne ani ten pes. Návštěvnost záleží na tom, co se děje kolem vás.
Pokud je ale převážná část vašich stránek založená na nadčasovém obsahu, budete čtenáře svádět k návštěvě neustále.
Zvlášť pokud na něj po publikaci nezanevřete.
Jak napsat a spravovat skutečně nadčasový obsah, který se na internetu jen tak neztratí?

Často si můžete přečíst, že by obsah v rámci evergreen contentu měl být setsakramentsky dlouhý. Může být a nemusí.
Článek jak vybrat vibrátor je příklad skutečně obsáhlého textu a zvolené téma probírá skutečně do těch nejmenších detailů.
Už několik dní po publikaci tohoto textu se začal Sexshopik.cz objevovat na prvních pozicích v Googlu i na Seznamu a čísla návštěvnosti také začala rychle stoupat. (Aktualizace 2025: Na článku ani na webu už nikdo nepracuje, článek tak z první stránky zmizel v zapomnění.)
Evergreen content však může být i zajímavá případová studie nebo odpovědi na otázky, které vaší cílovce nedají spát.
Ale pozor!
Napsáním a publikací práce na evergreen obsahu ani zdaleka nekončí. Publikace je jen začátkem.
Teď do vás nebudu cpát moudra o sociálních sítích, linkbuildingu a ani o tom, jak je třeba obsah propagovat, aby ho vůbec někdo objevil.
Místo toho vám prozradím, co je základním stavebním kamenem nadčasovému obsahu.
Tajemství, které vám pomůže zůstat na předních příčkách vyhledávání dlouhá léta.
Dokonalou funkci evergreen contentu zajistí jeho pravidelné aktualizace.
Zní to jednoduše a jednoduché to vlastně i je. Stačí k tomu trochu odhodlání a pevné vůle.
Správně naplánovaný evergreen článek by mohl vypadat takto:
- 28. 5. 2019 publikace článku.
- 28. 6. 2019 doplnění článku o dodatečnou informaci, kterou jste si před publikací schovali.
- 28. 8. 2019 doplnění další informace s odkazem na jiný, mezitím publikovaný, článek.
- 28. 10. 2019 další aktualizace, opět propojená odkazem na další váš článek.
- 28. 12. 2019…
- 28. 5. 2020…
No a tak dále, obrázek už asi máte.
(Aktualizace: Ne, na evergreen obsahu nemusíte pracovat každý měsíc. Stačí, že je téma důležité a hlídáte důležité aktualizace. Případně průběžně doplňujete věci, které se v průběhu času změnily. Ať jde o vaše názory nebo o to, že se od první článku změnilo úplně vše).
Doplnění článku nemusí být nijak závratně dlouhé. Důležitější je opět kvalita a v ideálním případě i odkaz na jinou sekci vašeho webu. Stejně tak byste neměli zapomenout článek znovu sdílet na sociální sítě.
Pokud budete text doplňovat v pravidelných intervalech, vyhledávače poznají, že jde o skutečně cenný obsah, a podle toho ho budou zobrazovat. A pokud je váš obsah skutečně kvalitní, získáte si i podporu od lidí, kteří na vás rádi sami od sebe odkážou.
Skutečně má evergreen content v obsahovém marketingu budoucnost?
Stejně jako kvalitní obsah i evergreen content je, a ještě nějakou dobu bude, jeden ze základních hodnotících faktorů nejen pro algoritmy.
Kvalitní nadčasový obsah, který řeší problémy vaší cílové skupiny, se na internetu neztratí zítra ani za deset let.
(Pokud nezapomenete zaplatit hosting a doménu.)
Pro a proti evergreen contentu nejen pro copywritery

Myslím, že v tuto chvíli už nemusím dlouze popisovat všechny výhody nadčasového obsahu. S každou pěknou a funkční věcí se však musí pojit i nějaké ty nevýhody. Pojďme se tedy v rychlosti mrknout na pro a proti evergreen contentu pro copywritery i pro jejich klienty.
Pozitiva nadčasového obsahu:
- Dlouhodobá dohledatelnost a pozornost vyhledávačů.
- Dlouhodobá a funkční možnost získávání kvalitních
odkazů na váš web. - Čtenářům, kteří řeší problém, skutečně pomáháte,
někteří si to zapamatují a vrátí se k vám nakoupit.
Negativa nadčasového obsahu:
- Tvorba evergreen contentu je náročná na čas i na
pozornost. - Oproti klasickému obsahu většinou vyšší cena a
samozřejmě stále tu zůstává možnost, že vás přes skvělou kvalitu textu konkurence
obsahem stejně převálcuje.
Otázkou však stále zůstává, opravdu to funguje?
Na příkladech svých klientů můžu potvrdit, že ano. Zatím bohužel nemám svolení ukazovat a prozrazovat čísla, takže to na případovou studii zatím nebude. Už nechám na vás, jestli mi budete věřit i bez důkazu. ?
Tipy na tvorbu evergreen obsahu

Na závěr ještě pár tipů, které vám snad pomohou zvolit si ideální formu nadčasového obsahu právě pro váš web či firmu. Takže z čeho všeho můžete evergreen content vytvořit?
- Souhrn všech zajímavých statistik z vašeho oboru.
- Podrobná případová studie, která dá čtenářům
pocit, že na projektu pracovali spolu s vámi. - Stejně jako recepty, ani články typu „jak na…“ při
kvalitním zpracování nezklamou. - Sdílení nápadů a zdrojů (10 knih, které by si
měli přečíst všichni [živnostníci, obchodníci, rodiče, umělci, studenti…], 10 nápadů
co dělat s [doplňte] o [doplňte]. - Odborný slovník úzce se vztahující k vašemu
oboru.
Ještě pár posledních poznámek
Při tvorbě evergreen contentu platí pravidla jako u ostatního psaní na internet a klíčová slova jsou i zde minimálně stejně důležitá jako v případě vašeho dalšího obsahu.
Neberte evergreen content jako „obyčejný“ SEO copywriting. Přistupujte k němu spíše jako k vlastní knize.