Co je SEO copywriting a proč je dobré tohle spojení vypustit ze svého slovníku? Jaké kolem něj i v dnešní době panují mýty a proč byste jim neměli podléhat? Pojďme se podívat na jedno z nejstrašidelnějších zákoutí naší profese, které copywriterům moc dobré jméno nedělá.

O SEO a copywritingu, se špetkou linkbuildingu

Copywriting i SEO jsou prospěšné nástroje internetového marketingu. Jejich spojení do SEO copywritingu však internetu v minulosti přineslo v oblasti obsahu jen to nejhorší. Do dnešní doby stále přetrvávají kolem psaní „pro vyhledávače“ mýty, které se některých copywriterů a hlavně jejich klientů ne a ne pustit.

Sháním SEO text, zn. 50 korun za NS

A myslím to vážně!

S tímhle inzerátem se můžete i dnes setkat na každém druhém rohu. Navíc se to tváří jako super práce z domova při mateřské nebo pro studenta, kterému se nechce chodit po brigádách. Výsledek takové spolupráce je však zpravidla katastrofou pro obě strany.

Začínající copywriter může být rád, pokud mu zadavatel těch pár korun opravdu zaplatí. No a zadavatel? Ten dostane obsah přesně v té kvalitě, za kterou si (možná) zaplatil. Že by mu snad přitáhl zákazníky nebo pozornost vyhledávačů, se moc očekávat nedá.

Samozřejmě tohle není chyba samotných SEO textů jako spíše zažité představy, že obsah nemusí být kvalitní, hlavně, že je.

Mýtus: Klíčová slova. Klíčová slova musí být všude!

Ještě před pár lety Google posuzoval web podle toho, kolik na něj směřuje odkazů a zda je na něm dostatek klíčových slov.

SEO „specialisté“ pak na web dávali obsah, ve kterém cílové klíčové slovo zastínilo všechno ostatní. V každém textu, říkalo se, by mělo být klíčových slov alespoň 5 % a víc jich určitě nevadí. Jejich skloňování také moc v úvahu nepřipadalo.

No a pak to vypadalo všelijak.

Pozor. Klíčová slova jsou stále důležitá. Musí se s nimi však pracovat trochu jinak.

Algoritmy Googlu se totiž učí a dnes už jim nestačí hustá hustota klíčových slov.

No, ale jak tedy napsat SEO text, aby se Googlu líbil?

Jednoduše.

Stačí ho napsat tak, aby se líbil čtenářům.

Samozřejmě, že v něm nějaká klíčová slova budou. Není však třeba cpát je do textu na sílu. Stačí se prostě věnovat svému tématu a klíčová slova se v textu objeví přirozeně. (Samozřejmě není na škodu pravidelně se vzdělávat v tom, co funguje na čtenáře i na Google. Na to všechno se však podíváme zase jindy.)

Další důležitou částí SEO copywritingu je interní prolinkování článku.

Co to znamená? Pojďme se na to kouknout trochu blíž.

Proč by měl mít copywriter znalosti linkbuildingu a co je to interní prolinkování

Pokud už se copywritingu nějakou dobu věnujete, určitě už jste se se slovem linkbuilding setkali a víte, proč byste o něm měli aspoň trochu něco vědět.

Pokud teprve začínáte a vůbec nic vám to neříká, tak se na to ve zkratce mrkneme.

Linkbuilding je v českém překladu získávání zpětných odkazů.

Ano, těch odkazů, o kterých jsem se tu už lehce zmiňovala. Stejně jako u klíčových slov a „SEO textů“ je však i linkbuilding dnes trochu jinde a Google místo kvantity zajímá kvalita odkazů.

To je v tomto článku však celkem nepodstatné a na linkbuilding se podrobněji podíváme jinde.

Teď vám raději řeknu o tom interním prolinkování.

To je totiž důležitá součást linkbuildingu, která vám zajistí nejen sympatie Googlu, ale také udrží čtenáře na vašem webu.

Prostě to teď všechno hezky propojíme…

A to chcete.

Čtenář totiž může přijít na váš článek odkudkoliv – Facebook, Google, přes doporučení v e-mailu… A to je fajn.

Jenže pokud si tuto návštěvu na webu neudržíte, je tak trochu k ničemu (a ve skutečnosti vám může v očích Googlu dokonce i ublížit).

Proto přímo v článku musíte čtenářům ukázat, co si mohou přečíst dál.

Pokud se jedná o článek na e-shopu, budete v něm odkazovat na produkt, který článkem chcete prodat, i na další zajímavosti ohledně tohoto produktu. A tak dále…

Samozřejmě ani s interními odkazy to nesmíte přehnat. Kvalita i v tomto případě stojí vysoce nad kvantitou.

Dobrý SEO copywriting je to samé, jako dobrý copywriting

Pokud to vezmeme kolem a kolem, SEO copywriting se od web copywritingu vlastně v ničem neliší.

Pokud bychom srovnávali například web copywriting s copywritingem pro rádio, billboard nebo do novin, už bychom se pár rozdílů dopátrali, ani tak by však nebyly kdovíjak zásadní.

Pokud chcete dělat dobrý SEO copywriting na web, stačí vám to, co ostatním copywriterům:

  • skvělá znalost lidského myšlení,
  • ještě lepší znalost vašeho produktu,
  • samozřejmě to nepůjde bez češtiny,
  • a neobejdete se bez znalostí toho, jak čtenáři na internetu fungují,
  • navíc se hodí i znalost marketingu.

Snadné, ne? 😊 Nebojte, v dalších článcích to všechno projdeme. A pokud se chcete o copywritingu nebo linkbuildingu dozvědět víc co nejdřív, stačí mě kontaktovat!

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *